BIOPLYN: VIAC NEŽ ENERGIA – Doprava

BIOPLYN: VIAC NEŽ ENERGIA – Doprava: Biometán predstavuje udržateľnú a cenovo konkurencieschopnú náhradu za fosílne palivá a je jednou z mála okamžite dostupných alternatív fosílnych palív pre dopravu na dlhé vzdialenosti a energeticky náročné dopravné segmenty. Úloha biometánu pri znižovaní emisií skleníkových plynov v doprave je zhrnutá v treťom informačnom letáku zo série „Bioplyn: Viac než energia“, spolu s dvoma príkladmi európskych zariadení, kde sa vyrába bio-LNG určený ako palivo pre dopravu.

Biometán v doprave

Dopravný sektor v súčasnosti predstavuje približne štvrtinu celkových emisií skleníkových plynov v EÚ, a to aj napriek zlepšeniu efektívnosti a vzniku politík na zmiernenie zmeny klímy. Takmer tri štvrtiny emisií z dopravy v EÚ pochádzajú z cestnej dopravy.

Biometán poskytuje udržateľnú a cenovo konkurencieschopnú náhradu fosílnych palív. Predstavuje jednu z mála ľahko dostupných alternatív fosílnych palív v oblasti diaľkovej a energeticky náročnej dopravy. Vďaka tomu je biometán kľúčovým hráčom v prechode na klimaticky neutrálnu ekonomiku.

 

Ako môže biometán prispieť k dekarbonizácii dopravy v EÚ?

Well-to-Wheel/Wake / Od zdroja po kolesá/vrtuľu (WtW) – metodológia hodnotenia energetického reťazca od zdroja po použitie, ktorá umožňuje kompletné posúdenie vplyvu daného paliva na životné prostredie, ukazuje, že biometán má efektívne výsledky z hľadiska znižovania emisií skleníkových plynov v doprave. Podľa analýzy využívajúcej princíp WtW môže vozidlo jazdiace na 40 % biometánu zmiešaného so zemným plynom znížiť svoje emisie CO2 o 55 %.

V závislosti od vstupnej suroviny použitej na výrobu biometánu môže vozidlo jazdiace na 100% bio-LNG dosiahnuť dokonca negatívnu bilanciu emisií skleníkových plynov. Dokonca aj na základe WtW, ktorý zohľadňuje iba emisie produkované po naplnení paliva vo vozidle, môže zmes 20% bio-LNG znížiť emisie skleníkových plynov z námornej dopravy až o 18%. Pri 100% bio-LNG sa emisie skleníkových plynov v spaľovacom cykle znížia až o 93%.

Fakty

 

Je biometán nákladovo efektívnym riešením pre dekarbonizáciu dopravy?

Biometán je jedným z cenovo najkonkurencieschopnejších pokročilých biopalív, ktoré sú dnes k dispozícii. EÚ je popredným svetovým producentom bioplynu a biometánu; európska produkcia stlačeného a skvapalneného biometánu ako dopravného paliva (bio-CNG a bio-LNG) tiež neustále rastie. EÚ je navyše lídrom v oblasti technológií pre plynovú mobilitu, ktorá sa stala bežným dopravným riešením.

Keďže biometán pozostáva z rovnakej molekuly ako zemný plyn, už sa používa ako obnoviteľná alternatíva k fosílnym palivám v plynových vozidlách a plavidlách na skvapalnený zemný plyn (LNG). Na existujúcich motoroch poháňaných stlačeným zemným plynom (CNG) a LNG sa vyžaduje len malá alebo žiadna zmena. Rovnakým spôsobom sa biometán môže priamo vstrekovať do plynárenskej siete a už dobre rozvinutej siete čerpacích staníc CNG a LNG. Zavedenie biometánu na nahradenie fosílnych palív si nevyžaduje žiadne dodatočné investície zdrojov a času na vývoj novej infraštruktúry a technológií.

 

Dokáže infraštruktúra čerpacích staníc v EÚ prijať biometán na použitie v doprave?

Existujúca infraštruktúra čerpacích staníc v EÚ je pripravená na biometán a je schopná zvládnuť celkovú produkciu bio-LNG a bio-CNG v EÚ. Naproti tomu infraštruktúra na dobíjanie elektrických vozidiel a tankovanie vozidiel poháňaných vodíkom je v rámci EÚ nerovnomerne rozvinutá. V celej sieti TEN-T je už inštalovaných množstvo čerpacích staníc CNG a LNG pripravených na biometán, pričom významná časť zariadení dodáva bio-CNG a bio-LNG prostredníctvom priamej fyzickej dodávky alebo záruk pôvodu. Rýchlo sa rozširujúca sieť čerpacích staníc v EÚ v súčasnosti zahŕňa viac ako 4 000 zariadení CNG a 650 zariadení LNG podľa údajov NGVA Europe a v celej Európe je v prevádzke približne 1 898 čerpacích staníc bio-CNG a 123 čerpacích staníc bio-LNG, ako ukazujú údaje EBA.

 

Ako to bude v budúcnosti?

Pri správne nastavených trhových podmienkach môže produkcia biometánu v EÚ dosiahnuť cieľ REPowerEU vo výške 35 miliárd m3 do roku 2030 a do roku 2050 by mohla dosiahnuť 151 miliárd m3. Biometán má potenciál zohrávať dôležitú úlohu pri dosahovaní dekarbonizácie dopravy, najmä v oblastiach dopravy, ktoré majú ťažkosti s prispôsobením sa používaniu iných alternatívnych palív.

V cestnej doprave by podľa Európskej plynovej asociácie stačilo 15 miliárd m3 na pohon približne 20% nákladnej dopravy EÚ v roku 2050 biometánom; 14 miliárd m3 by pokrylo 20 % očakávaného dopytu po bio-LNG v lodnom sektore v roku 2050, ako uvádza SEA-LNG.

Biometán má tiež potenciál dekarbonizovať letectvo, oblasť dopravy, ktorej emisie je neustále ťažké znížiť. Letecký sektor je jedinečne závislý od plynových turbín a prúdového paliva. Na úrovni priemyslu aj vlády sa však biometán – konkrétne udržateľné letecké palivo; odvodené z biometánu – považuje za realistickú a životaschopnú možnosť pre tento druh dopravy. Biometán môže v krátkodobom až strednodobom horizonte vytvoriť cestu k udržateľnejšej budúcnosti leteckého sektora. Množstvo spoločností v súčasnosti investuje do projektov, ktorých cieľom je vyrábať letecké palivo s použitím biometánu.

 

V ďalšom článku sa budeme venovať tomu, ako prispieva bioplyn k udržateľnému vykurovaniu.

Materiál na stiahnutie:  Bioplyn – Doprava.pdf

Predchádzajúce časti: Systém integrácie energetiky, Regeneratívne poľnohospodárstvo

Zdroj: European Biogas Association

Slovenská Bioplynová Asociácia